Dostawcy energii jednym z czterech segmentów

Dostawa energii elektrycznej jest niezwykle ważnym aspektem wpływającym na prawidłowe funkcjonowanie nie tylko gospodarstw domowych, ale przede wszystkim także sektora przemysłowego i placówek pożyteczności publicznej. Przerwy w dostawie prądu potrafią paraliżować działalność wielu ważnych instytucji, dlatego profesjonalni dostawcy energii zobowiązani są uzyskać koncesję na podstawie udokumentowania swojego profesjonalizmu, która zagwarantuje świadczenie usług na najwyższym poziomie. Sprawdźmy, jak wygląda rynek energii w Polsce.

 

Segmentacja rynku

Niezakłócona dostawa prądu to nie tylko czynnik, który wpływa na jakość naszego życia i ułatwia nam codzienne funkcjonowanie. To również aspekt warunkujący bezpieczeństwo kraju, dlatego tak ważne jest, by rynek energetyki funkcjonował w sposób niezakłócony. W tym celu, został on poddany procesowi segmentacji, która umożliwia większą kontrolę i ułatwia zapewnienie sprawności funkcjonowania każdego z działu. Wśród segmentów należy wymienić: wytwarzanie, przesył, dystrybucję i obrót.

 

Czym zajmują się poszczególne segmenty?

Wytwarzanie to pierwszy segment, którego działalność warunkuje możliwość funkcjonowania trzech kolejnych. Jest to pierwsze ogniwo w łańcuchu zapewnienia dostępu do prądu. Segment ten odpowiada za stworzenie produktu, a dokładniej mówiąc wytworzenie energii, jej produkcję poprzez eksploatację jej źródeł, takich jak: węgiel i gaz, słońce lub wiatr. Segment przesyłu można określić jako trzon logistyki związanej z obrotem prądu. Odpowiedzialny on jest za jego odpowiednie przetworzenie oraz rozdział na terenie kraju. Dział dystrybucji to wszyscy dostawcy energii, którzy zajmują się bezpośrednim jej dostarczeniem do odbiorcy końcowego. Dystrybutorzy odpowiadają za infrastrukturę i ciągłość dostawy energii. Ostatnie ogniwo łańcucha zarządzania energią stanowi segment obrotu, a więc działu, który odpowiedzialny jest za wyszukanie odbiorców końcowych, nakłonienie ich do korzystania z usług, skonstruowanie i podpisanie umowy z klientem.

Oznaczone